Dronepiloot klasse II

Vanaf 1/01/2021 valt het vliegen met drones onder de Europese regelgeving. Omdat de impact hiervan op deze opleiding nog niet helemaal duidelijk is, publiceren we even geen nieuwe opstartdata. Van zodra wel zelf meer weten, lees je het hier.

 

Met deze opleiding Dronepiloot klasse II voldoe je aan de wettelijke verplichtingen om te vliegen met een drone klasse II met vluchthoogte tot 45 meter.

 

Sinds eind april 2016 is het KB dat de opleiding en het gebruik van RPA's (Remotely Piloted Aircraft Systems) of 'drones' regelt een feit. De toepassingen van deze toestellen zijn eindeloos. Denk hierbij aan (vastgoed-)fotografie, 3D-mapping, thermografie, journalistiek, videografie... Het KB stelt een heleboel voorwaarden voor wie met een drone aan de slag wil. Te beginnen met een degelijke opleiding, bestaande uit een theoretisch en een praktisch gedeelte.

Indien jouw vlucht onder klasse II valt, dien je te beschikken over een geldig attest van afstandspiloot of bewijs van bevoegdheid. Je mag niet hoger dan 150 ft (45m) vliegen. Het is niet toegelaten om te vliegen in een gecontroleerd luchtruim en je mag geen steden, gemeenten, personen en/of dieren overvliegen. De drone moet steeds bij daglicht binnen het visueel zichtbereik van de piloot vliegen.

Je moet op elk moment de algemene veiligheidsmaatregelen respecteren en in het bezit zijn van een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid die de luchtvaartactiviteit en het gebruik van afstandbestuurde luchtvaartuigen dekt. De drone moet geregistreerd zijn bij het DGLV.

Drone piloot klasse II:

  • minimum 16 jaar
  • drone < 5kg
  • verplichting om theorie-opleiding te volgen + een examen praktijk af te leggen bij een erkende DGLV-examinator
  • maximaal 45m hoogte
  • verzekering
  • registratie

Via deze opleiding voldoe je aan de verplichting om een theorie-opleiding te volgen. Voor klasse II dient er geen theoretisch examen afgelegd te worden, het volgen van de opleiding volstaat. Indien gewenst kan je na afloop van de opleiding wel een praktijkexamen afleggen bij een erkend DGLV-examinator.

Voor wie?
Voor wie?

Fotografen, vastgoedmakelaars, technische inspecteurs, en iedereen die actief is in bv. mapping, journalistiek, videografie, geometrie, veiligheidssector, landbouw...

Programma
Programma

Theoretische instructie (2 dagen)

  • Algemene kennis: De inhoud van deze vakken is gebaseerd op de theoretische kennis PPL (Private Pilot License). De gebruikte boeken zijn gebaseerd op de succesvolle “Karpels” boekenreeks en die, conform de Belgische richtlijnen, de dronepiloot inzicht geven i.v.m. de invloeden van de atmosfeer en de algemene luchtverkeersregels.

  • Specifieke RPAS-kennis: technologie van het luchtvaartuig, bescherming van de persoonlijke levenssfeer (privacy) en toegepaste navigatie

Praktijk instructie (1 dag)

  • Er wordt getraind op procedures en het gebruik van checklists. Aansluitend komen de door de overheid opgelegde oefeningen aan bod. Hiervoor worden de Blade nano QX en de DJI phantom 3/4 professional/advanced ingezet. Om een persoonlijke aanpak en optimaal oefenrendement te garanderen wordt elke sessie beperkt tot maximum 2 cursisten per instructeur. De praktische opleiding wordt outdoor georganiseerd op een oefenveld in Hansbeke (voor campus Gent) of Moerbeke-Waas (voor campus Sint-Niklaas).

  • Na afloop van de opleiding krijg je de mogelijkheid om een persoonlijke afspraak te maken om het praktijkexamen bij een erkende DGLV examinator af te leggen. De kostprijs van dit examen bedraagt € 255 excl. 21% btw. De kostprijs van dit examen zit NIET vervat in het inschrijvingsgeld en wordt gefactureerd door de DGLV examinator.

Goed om weten
Goed om weten

De opleiding is gereglementeerd bij koninklijk besluit van 10 april 2016 - Koninklijk besluit met betrekking tot het gebruik van op afstand bestuurde luchtvaartuigen in het Belgisch luchtruim (B.S. 15.04.2016) - http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=2016041002&table_name=wet. Alle docenten zijn gecertificeerd door het Directoraat Generaal voor de Luchtvaart.

Deze opleiding loopt in samenwerking met de Drone University van Ben-Air Flight Academy - zie http://www.bafa.be/drone-university/. BAFA is de toonaangevende ATO in België voor zowel bemande als onbemande luchtvaart. Ze hebben dan ook een aantoonbaar parcours afgelegd voor het afleveren van excellente piloten aan alle grote airliners in Belgie, Europa en de wereld. BAFA combineert meer dan 35 jaar ervaring in het trainen van professionele piloten met een moderne, dynamische en professionele aanpak.

Hierdoor is BAFA uitgegroeid tot de belangrijkste trainingsorganisatie op de Belgische markt. Met een toegewijd team van luchtvaartprofessionelen op alle vlakken, een ongeëvenaarde vloot van 6 Piper vliegtuigen, 2 volledig uitgeruste simulatoren en vestigingen in zowel Antwerpen als Oostende storten ze zich nu ook volledig op de Drone markt. Ze hebben ondertussen tal van dronepiloten met succes opgeleid en zijn vast besloten om dit, naast het trainen van piloten van bemande luchtvaart, ook in de toekomst als core business te houden.

De reputatie van BAFA als innovatief, hoog kwalitatief inzake training heeft geleid tot een unieke relatie met tal van luchtvaartgeoriënteerde organisaties zoals het ministerie van defensie, bestuur der luchtvaart, VIVES en het Florida Institute of Technology.

 

SYNTRA Midden-Vlaanderen is een erkende kennisinstelling bij EUKA - de dronecluster voor Vlaanderen. EUKA brengt als Innovatief Bedrijfsnetwerk ondernemers, beleidsmakers en onderzoekers bij elkaar. De drone economie is wereldwijd een belangrijke toekomstsector. De snel evoluerende Internet-of-Thingsdrone technologie en de vermarkting ervan biedt omwille van de tot de verbeelding sprekende toepassingen enorm veel nieuwe uitdagingen voor een breed aantal sectoren in Vlaanderen. EUKA wenst haar clusterleden ‘hefbomen’ aan te bieden om de gemeenschappelijke noden in de drone markt te helpen oplossen of deblokkeren en om de vele nieuwe opportuniteiten die zich aanbieden in deze toekomstsector te helpen ontwikkelen.

 

* * * UPDATE * * *

Op 1 januari 2021 wordt een nieuwe Europese verordening inzake onbemande luchtvaartuigenvan kracht. Aangezien de opleidingsvoorwaarden zeer verschillend zijn, zal het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV) na 30 oktober 2020 geen theoretische examens meer organiseren op basis van onze nationale regelgeving. Meer info vind je op de website van de FOD Mobiliteit.

Deze opleiding wordt ook op maat aangeboden:
  • Vraag vrijblijvend advies en een offerte op
  • Bijzonder interessant vanaf meerdere medewerkers
  • Inhoud afgestemd op zowel de deelnemers hun actuele voorkennis als hun concrete noden
  • Integratie van bedrijfseigen sjablonen en documenten: geen probleem
  • Lesmomenten in onderling overleg. Dit kan in avond- en dagopleiding
  • Indien nodig, toetsen we de kennis af

Contacteer Kristel De Jaeck

E. kristel.de.jaeck@nxt-pro.be